Türkiye’nin en nazik mağaralarından Ilgarini Mağarası’na yıpranmamış rota belirlenecek

Türkiye’nin yeryüzü büyük mağaralarından Ilgarini Mağarası’na kullanılmamış rota belirlenecek

Maceraperstlerin gözdesi Ilgarini Mağarasına demet değme sabık dolaşma artıyor

KASTAMONU – Kastamonu’nun Pınarbaşı ilçesi Yeryüzü Dağları Milli Parkı içerisinde kâin, 858 metre uzunluğunda, 250 metre derinliği ile Türkiye’nin bildirme derin 4’üncü mağarası olan Ilgarini Mağarasına daha çarpık çurpuk ulaşım sağlanabilmesi üzere Kastamonu Üniversitesi, yeni rota yakalamak amacıyla mesai başlattı.

Kastamonu’nun Pınarbaşı ilçesi Yeryüzü Dağları Milli Parkı içerisinde 858 metre uzunluğu, 250 metre derinliği ile Türkiye’nin genişlik yoğun 4’üncü mağarası olan Ilgarini Mağarasına rabıt seçkin güzeşte çağ artıyor. Bu çerçevede elan ilk Şimal Küçük Asya Kalkınma Ajansı koordinasyonunda düzenlenen kamp alanları ve trekking rotaları belirleme çalışmalarının yanı sıra, Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi tarafından da kullanılmamış rota tayin çalışması başlatıldı. Bu sayede, Ilgarini Mağarasına ulaşımın henüz kolay hale getirilmesi hedefleniyor.

Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim Görevlisi Vukuf Haberal, beraberindeki grup ile gelişigüzel, Ilgarini Mağarasına yürüyüş gerçekleştirdi. Yol sırasında trekking rotaları da oluşturan gurup, 2,5 kilometre uzunluğunda dokuz canlı parkuru naşir mağaraya ulaştı. Mağarada benzeri süre sezme işleyen ve geceyi burada dinlenme kampı yaparak geçiren batış, ardından yürüyüşüne bitmeme ederek Loç Vadisine büyüklüğünde indi. Loç Vadisinde Sorgun Yaylası üzerinde bile maceracı gurup, kamp yaptı.

“Belirleyeceğimiz eskimemiş rotalarla Kastamonu’nun değerlerini ortaya çıkartacağız”

Kastamonu’nun değerlerini ortaya çıkartabilmek üzere bu kabil rota tayin çalışmaları yaptıklarını rapor fail Haberal, “Kastamonu’nun saf değerlerini ortaya çıkartmak için, macera turizmi rotalarımıza Pınarbaşı ilçemizden yola çıktık. 35 kilometrelik aynı komütatör aracılığıyla Ilgarini üslup alanına kadar ulaştık. Ilgarini Mağarasına müracaat etmek için bu alandan araçtan inip iz yolla yürümeye başladık. İlk yerine önümüze yalan mağarası artık. Arkası Sıra Ejderha Mağarası artık. Ejder Mağarasını çıktıktan sonra 2.8 kilometrelik ayrımsız reviş sonucunda Ilgarini Mağarasına varmış olduk. Ilgarini Mağarasını inceledikten sonraları asıl bizim hedefimizde olan Gömelen Kanyonu’na aşmaktı. Burada defa namevcut, kirli yok, amacımız avantür rotalarına eskimemiş aynı rota eklemekti. Burada Erzurum’dan mevrut arkadaşımla bu arada yola bundan sonra. Önümüze ayılar, domuzlar, yaban keçileri değişik kuş türleri gözlemledik, vahşi bire bir hayatın içerisinde eksiksiz 13,5 kilometrelik aynı yolla Tip Burnu denilen aynı noktaya geldik. Valla Kanyonunun suyunun çıktığı yere ulaştık Loç Vadisinde. Nev Burnu dediğimiz yere geldiğimizde orada benzeri dinlenme kampı alanı tespit ettik. Oradan Sorgun Yaylasına revan rotaları çıkardık, arkası sıra Türlü Burnundan Derebucağı Mahallesine ve Gömelen Kanyonuna indik. Burada dinlenme kampı alanını belirledik amacımız tabiat turizmi ve avantür turizmi rotalarımızı Kastamonu’ya kazandırmak. Avantür severler, Ilgarini Mağarası hattı üzerinden Loç Vadisine akıllıca revan benzeri turizm rotası gerçekleştirdik” dedi.

“Burası çok bulunmaz güzelliklerin olduğu bölgelerimizden benzeri tanesi”

Ilgarini Mağarasının büyüleyici ve iki devam girişi olan bire bir mağara olduğunu belirten Haberal, “Sol tarafına gidildiğinde mezarlıkların, bağırsak kalıntıların olduğu ve tabiatıyla ki her yerde olduğu üzere orada birlikte definecilerin yağmaladıkları tayin ettik. Bizde gidebildiğimiz yere kadar gittik. Ben mağara uzmanı değilim ama var olan değerlerimizi ortaya çıkartmaya çalışıyoruz. Ayrımsız mağara uzmanları eşliğinde mağaranın gezilip detaylıca sonuna büyüklüğünde gidilmesi gerektiğini düşünüyorum. Burada oluşumunu tamamlamış tıpkısı mağara var, özge bir branş üstünde da oluşumuna bitmeme fail tutum alanı daha var. Yani içeriye giren insanlar bir çevrim süresince akşama kadar oradan çıkamayabiliyor. Biz orada dinlenme kampı yaptık, çadırda kurduk, orada kaldık. Geceyi mağaranın içerisinde geçirdik. Tam aynı coğrafya, arkasında Sorgun Yaylası var, gayrı tarafta Valla ve Gömelen Kanyonlarının ve Loç Vadisinin intikal güzergahları var. Burası çokça eşsiz güzelliklerin olduğu bölgelerimizden benzeri tanesi. Ejder ve Yalan Mağaraları dahi bu güzellikleri süsleyen ve çeşitliliğini anlatan değerlerimizdir” diye niteleyerek konuştu.