Dert haberi… Ağrı Dağı ‘ağlıyor’

‘TÜRKİYE’nin çatısı’ namına nitelendirilen Balkı Dağı’nın zirvesindeki kapela buzulları, akıbet yıllarda etken olan küresel istinas dolayısıyla eriyor. Veca Dağı’nın ağladığını söyleyen dağcılar, bu aceleci erimeyle zirveye andıran yerlerde buzul dereler oluştuğunu belirtti.

İran ve Ermenistan sınırında vadi düz Balkı’nın Doğubayazıt ilçesi ile Iğdır beyninde mevcut, 5 bin 137 metrelik yüksekliğiyle Türkiye’nin bildirme erdemli dağı olan Ağrı Dağı’nın buzulla kaplı zirvesi, her geçen gün eriyor. Her yıl dünyanın ciharıyek yanından mevrut binlerce alpinist grubu ve turistin ağırlandığı Balkı Dağı’ndaki buzulların müstacelen erimesi, tırmanış yapanların kamerasına yansıdı. Eriyen buzullar nedeniyle dağcılar, zirveye çıkmakta zorlandı. Dağdaki buzulların 10,2 kilometrekarelik alana eş olduğunu söyleyen Istekli Alpinist ve Van Yüzüncü Sene Üniversitesi Beden Terbiyesi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Doktor Öğretim Üyesi Mustafa Bingöl, buzulların güneyden Balkı Doğubayazıt’ta Öküz Deresi’ne, kuzeyden ise Iğdır Aralık’ta Cehennem Vadisi’ne kadar uzandığını dile getirdi.

‘ZİRVEDEKİ BUZ HIZLI ERİYOR’Buzulların erimesinin yer mebzul dağcılar aracılığıyla gözlemlendiğini ve bunu Dert Dağı’nın ağlamasına benzettiklerini kaydeden Bingöl, “Yıllardır görmediğimiz tıpkısı görünüş ile karşılaştık. Dağın tepesindeki buzulların çabukça eridiğini görüyoruz. Ağrı Dağı’nda İnönü zirvesinin süratle altındayız. Bu yıl havalar çok hamam geçti. İlk öğün İnönü zirvesinden böyle şelale kabilinden suyun aktığını görüyorum. 1998 yılından beri Dert Dağı’nın zirvesine tırmanıyoruz. İlk yol yüzeyde bu kadar suyun aktığını görüyoruz. Şu anda sabahleyin saat 7 civarları er bire bir saate bu suyu yok etmek haddinden fazla enteresan. Buda zirvedeki buzun haddinden fazla acul eridiğini gösteriyor. 5 bin metrede buzullardan inanılmaz bir su akıyor. Geçmiş yıllarda biz bu sesi buzun içre duyuyorduk ancak yüzeyde hakeza benzeri debi görmemiştik. 1998 yılında Ağrı Dağı’na önceki tırmanışımı yaptım, güvenilmez mukavemetli benzeri cümudiye vardı. Yıllar geçtikçe bu cümudiye erimeye başladı. 2022 yılındayız ve ilk kez Veca Dağı’nın zirvesinde alay malay benzeri akarsu akıntısını görüyorum” diye konuştu.

Bingöl, buzulların bu bir lahzada erimesinin korkutucu olduğunu aktararak, eriyen dağın etrafındaki hayat alanlarını ve doğayı da çokça incitici etkilediğini belirtip, “Bu hızlı erimeden etraf arada bir hâkim dahi olabiliyor. Maalesef vakit kaybetmeden buzullar değil dünyamızı aceleci benzeri şekilde kaybediyoruz. Aynı an evvel el ele verip, bu kaybın önüne geçmeliyiz yoksa yaşayacağımız apayrı bir dünya namevcut” dedi.